Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Bestuur

dinsdag 1 april 2025

19:00 - 22:20
Locatie

Gemeentehuis Barneveld, Raadzaal

Voorzitter
De heer A. Flier
Toelichting

Deze vergadering is openbaar. Publiek is van harte welkom zonder aanmelding vooraf. De vergadering is ook live en achteraf te bekijken via de webcast. Om mee te praten over een onderwerp moet u zich wel aanmelden. Dat kunt u doen via griffie@barneveld.nl. Zie voor meer informatie www.barneveld.nl/raad.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening - 19:00
  2. 2

    Toezeggingen

    Onderwerp
  3. 2.a

    Zie ook bijgevoegd oplegmemo.


    Uitgenodigd: de heer Pladdet en mevrouw Van Veen

  4. 2.b

    De kaderbrief 2026 geeft op basis van maatschappelijke en beleidsmatige ontwikkelingen inzicht in de opbouw van de financiële bijdrage van Barneveld aan de OddV in 2026. De financiële effecten zullen worden vertaald in de begroting van de Omgevingsdienst de Vallei (OddV) voor 2026. Het college stelt de raad voor om geen wensen of bedenkingen kenbaar te maken over de kaderbrief, ervan uitgaande dat de OddV nog met nadere voorstellen komt om ombuigingen te realiseren, hetgeen ook blijkt uit hun eigen stukken.


    Uitgenodigd: De heer Baakman, directeur van de OddV


    Portefeuillehouder: wethouder W. Oosterwijk

    Besluit

    Dit voorstel wordt rijp voor besluitvorming geacht en behoeft meningsvorming (VVD overweegt een motie).

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Opdracht aan OddV tot bezuinigen
    Taken zonder knaken schrappen
  5. 3

    Op 10 juli 2024 is de Kadernota 2025-2028 vastgesteld door de gemeenteraad met daarin een ombuigingsopgave van in totaal structureel 9 miljoen. Daarnaast is ter ondersteuning van een verantwoorde groei van de gemeente Barneveld besloten tot een “Aanvullend pakket” van ombuigingsmaatregelen (voor 5 miljoen). Met daarbinnen het onderscheid in: 3 miljoen euro besparen aan de kostenkant (gemeentelijke uitgaven) van de begroting en 2 miljoen euro verhogen van de gemeentelijke inkomsten.
    Het voorgenomen pakket aan besparingsmaatregelen voor die 3 miljoen wordt nu aan de gemeenteraad voorgelegd, waarbij wensen en bedenkingen kenbaar gemaakt kunnen worden. De eventueel door de raad ingediende wensen en bedenkingen zullen door het college worden afgewogen in het voorstel over de besparingen dat in de Kadernota 2026-2029 zal worden opgenomen. Het is de raad die op 9 juli 2025 een definitieve integrale afweging maakt met het vaststellen van de Kadernota 2026-2029.


    De agendacommissie stelt het volgende behandelvoorstel voor:
    Insprekers krijgen een minuut spreektijd en worden gevraagd om hun bijdrage van te voren te sturen. Die worden aan de agenda toegevoegd. Ook worden insprekers per bezuinigingsscenario geclusterd. Nadat alle insprekers aan het woord zijn geweest wordt er geschorst om even na te praten. Daarna gaan de commissieleden per bezuinigingsscenario met elkaar en het college in gesprek.


    Bijgevoegd is een overzicht van de Besparingsmaatregelen, ingedeeld naar de Bezuinigingsscenario's.



    Portefeuillehouder: wethouder W. Oosterwijk

    Besluit

    Dit voorstel wordt rijp voor besluitvorming geacht en behoeft meningsvorming.

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Bezuiniging € 25.000 op Cultuurparticipatie
    Eerder besparen op omvormen gazons (maatregel 37)
    Inbreng participatie over Maatschappelijke stage (nr 6)
    Leges commerciële evenementen
    Taken De Ark
    Visie MOB-complex
  6. 3.b
    Pauze - 20:30
  7. 3.c
    Bespreking Besparingsmaatregelen met het college - 20:45
  8. 4

    Voorstellen onder dit agendapunt worden niet besproken in de commissie, tenzij zich insprekers melden of een of meer fracties alsnog bespreking vragen. Dit kan worden gemeld tot uiterlijk 10 uur de dinsdagochtend vóór de commissievergadering.

  9. 4.a

    Treasury richt zich op het actief beheren en bewaken van de financiële positie, de financiële stromen, en de hier aan verbonden kosten en risico’s. Het Treasurystatuut bevat de bestuurlijke infrastructuur voor de uitvoering van de treasuryfunctie. Het gaat om de beleidsmatige vaststelling van de uitgangspunten, doeleinden, de organisatorische en de financiële kaders, de informatievoorziening en de administratieve organisatie. Het bijgevoegde ontwerp Treasurystatuut 2025 is de herziening van het statuut uit 2018. Deze is op 6 februari 2025 in de Auditcommissie besproken; de Auditcommissie adviseerde om deze aan de raad voor te leggen.

  10. 5
    Rondvraag - 22:15
  11. 6
    Sluiting - 22:20