- Locatie
Gemeentehuis Barneveld, Raadzaal
- Voorzitter
- Burgemeester J. van der Tak
- Toelichting
-
Deze vergadering is openbaar. Publiek is van harte welkom om de vergadering bij te wonen; dat kan zonder aanmelding vooraf. De vergadering is ook live en achteraf te bekijken via de webcast op www.barneveld.nl/raad
Agendapunten
-
1Opening - 16:00
-
2
Bijlagen
-
3
Bijlagen
-
4Politieke en financiële beschouwingen: Jaarverslaggeving 2024, Eerste Tussenrapportage 2025 en Kadernota 2026-2029
-
4.1
(Elke fractie krijgt 10 minuten spreektijd voor 1e termijn en 3 minuten voor de 2e termijn)
**Sprekers:
**Bij dit soort debatten hanteren we de volgende volgorde: eerst de grootste oppositiefractie, dan de grootste coalitiefractie, enz.
De heer Korevaar (Pro’98)
De heer Top (SGP)
De heer de Vries (CDA)
De heer Kevelam (Lokaal Belang)
De heer van Schaik (VVD)
De heer Verstoep (ChristenUnie)
Mevrouw van den Wildenberg (Burger Initiatief)
De heer Bos (Lid Bos) -
4.2Schorsing - 18:00
-
4.31e termijn college: reactie op amendementen en moties - 19:00
-
4.4Schorsing voor overleg fracties - 20:00
-
4.52e termijn raad - 20:30
-
4.62e termijn college - 21:00
-
4.7Schorsing - 21:15
-
5Besluitvorming - 21:45
-
5.1
De jaarverslaggeving is een verantwoordingsdocument waarin naast de uitkomsten van de exploitatie (reguliere werkzaamheden en grondexploitatie) over het jaar 2024, tevens een toelichting op hoofdlijnen met betrekking tot de programma’s is opgenomen. Veel van wat het college zich had voorgenomen is ook daadwerkelijk uitgevoerd of verder gebracht. Ook wordt rekenschap afgelegd van het gevoerde financiële beleid. De financiële verschillen worden toegelicht en het positieve resultaat van € 16 miljoen wordt geduid. De jaarverslaggeving dient conform de Gemeentewet door de raad te worden vastgesteld en voor 15 juli 2025 aan de provincie te worden gezonden.
De technische vragen en de antwoorden zijn als bijlage toegevoegd.
Het advies van de auditcommissie over de Jaarverslaggeving is toegevoegd.Bijlagen
Besluit
- De jaarverslaggeving 2024 vast te stellen;
- De te verwachten resultaten van de geactualiseerde grondexploitaties op eindwaarde vast te stellen zoals opgenomen in de Meerjarenprognose grondexploitaties (MPG);
- De hoogte van de verliesvoorziening grondexploitaties vast te stellen op € 5.916.023 per ultimo 2024 en daartoe € 2.978.238 te laten vrijvallen;
- Ten behoeve van bijdragen vanuit ontwikkellocaties een storting te maken van € 1.162.068 in de reserve bovenwijkse voorzieningen;
- In verband met de afkoop van een parkeereis een storting te maken van € 72.500 in de reserve verkeersmaatregelen;
- De volgende bestemmingsreserves met een € 0 saldo op te heffen:
- a. Reserve Armoede Impuls
b. Reserve Rondweg Voorthuizen
c. Reserve Onderhoud Schoolgebouwen
d. Reserve Uitvoering TOZO
7. Het positieve resultaat over 2024 ad € 16,0 miljoen als volgt te bestemmen:
a. Aan de algemene reserve een bedrag van € 2,5 miljoen toe te voegen voor de overheveling van budgetten naar 2025 conform de specificatie in bijlage 4;
b. Aanvullend een bedrag van € 0,6 miljoen toe te voegen voor de overheveling naar 2025 van budget voor het programma Waardevol Landelijk Gebied;
c. Aanvullend een bedrag van € 0,15 miljoen dat via de decembercirculaire 2024 van het rijk is ontvangen voor capaciteitsinzet beoordelen ondernemingsplannen toe te voegen aan de begroting 2025;
d. Het resterende deel van het resultaat, € 12,75 miljoen, beschikbaar stellen aan de 'Bestemmingsreserve verantwoord groeien';
8. Décharge te verlenen aan het college van Burgemeester en wethouders voor het gevoerde beleid.
-
5.2
In de Eerste Tussenrapportage 2025 rapporteert het college aan de raad over de eindprognose van 2025. De rapportage ziet toe op de uitvoering van het beleid binnen de budgetten, zoals vastgesteld in de actuele Programmabegroting 2025 (peildatum 1 april 2025). Beleidsmatige en financiële afwijkingen zijn toegelicht. Indien nodig, zijn aanpassingen van budgetten voorgesteld.
De technische vragen en de antwoorden zijn als bijlage toegevoegd.
Bijlagen
Besluit
- de aangepaste budgetten voor 2025 per programma te autoriseren, zoals vermeld in de Eerste Tussenrapportage 2025.
- de mutaties in de stortingen en onttrekkingen in 2025 in reserves te autoriseren, zoals vermeld in de Eerste Tussenrapportage 2025.
-
5.3
Jaarlijks biedt het college de raad een Kadernota aan met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders van de begroting voor de komende planperiode. De kadernota is een belangrijk instrument in de planning & control cyclus om tot afgewogen keuzes te kunnen komen in de (noodzakelijke) wensen voor nieuw beleid in relatie tot de beschikbare middelen. In de voorliggende Ontwerp- Kadernota 2026 wordt het voorlopige financiële meerjarenperspectief 2026-2029 in beeld gebracht. Daarnaast zijn er uitgangspunten opgenomen als kader voor het opstellen van de Programmabegroting 2026. De Kadernota is het document waarin diverse lijnen bij elkaar komen, waarin beleidsvoornemens worden afgewogen en de focus wordt gelegd op nieuwe beleidsimpulsen.
Het raadsmemo huisvesting gemeentelijke organisatie is toegevoegd.
Het memo met de uitkomsten van de Meicirculaire is toegevoegd.
De technische vragen en de antwoorden zijn als bijlage toegevoegd.
Het advies van de auditcommissie over de doorontwikkeling van het MIP is toegevoegd.
De inspraakreactie van Slachtofferhulp Nederland is bijgevoegd.Bijlagen
Besluit
- De prognose van de meerjarenbegroting 2026 – 2029, zoals vermeld in het Financieel meerjarenperspectief 2026-2029 (hoofdstuk 3), conform de geformuleerde uitgangspunten (hoofdstuk 2), als kader voor de Programmabegroting 2026 vast te stellen;
- Het pakket aan Besparingsmaatregelen 2026-2029 (bijlage 2 en het overzicht ‘Besparingsmaatregelen 2026-2029’ dat als separate bijlage is toegevoegd) als ombuigingen vast te stellen;
- De OZB conform het voorstel bij de Programmabegroting 2025 te verhogen met de bij de Kadernota 2025 voorgestelde verhoging van 2,5% per jaar voor de jaren 2026-2028 (bovenop de reguliere indexering);
- De gesubsidieerde sociaal maatschappelijke en culturele instellingen conform de uitgangspunten (hoofdstuk 2) voor 2026 met 2,7% te compenseren voor loon- en prijsontwikkeling;
- Het beschikbare investeringsplafond voor categorie II. instandhouding / beheerplannen vanaf 2026 op te hogen naar gemiddeld € 24,5 miljoen per jaar (onderverdeeld naar clusters gespecificeerd in bijlage 3) en de extra structurele kapitaallasten oplopend naar € 6,9 miljoen in 2029 op te nemen in de prognose van de meerjarenbegroting 2026-2029;
- In aanvulling op het in maart 2025 vastgestelde IHP Onderwijshuisvesting voor de overige clusters de in het Uitvoeringsplan Meerjareninvesteringsplan (MIP) 2026-2029 opgenomen kredieten (bijlage 4) die aanvangen in 2026 en 2027 beschikbaar te stellen voor een bedrag van in totaal € 77,6 miljoen (bijlage 3). Waarbij opgemerkt wordt dat in bijlage 4 per project is aangegeven in welk jaar we de aanvang verwachten en of deze voor aanwending van het krediet nog aan de raad wordt voorgelegd;
- De investeringskredieten die als onderhanden werk zijn opgenomen in bijlage 6 bij te stellen voor een bedrag van in totaal € 3,5 miljoen (bijstelling totaal onderhanden werk minus herinrichten gemeentehuis, zie beslispunt 9);
- Vanuit de algemene reserve € 18,8 miljoen te storten in de reserve verantwoord groeien.
- Het beschikbaar stellen van een investeringskrediet van maximaal € 2 miljoen voor de gemeentelijke huisvesting.
-
5.3.1Programma 1: Participatie en ondersteuning
-
5.3.2Programma 2: Bedrijvigheid en bereikbaarheid
-
5.3.3Programma 3: Woon- en leefomgeving
-
5.3.4Programma 4: Bestuur en interne dienstverlening
-
6Sluiting - 22:00